De vrijwilligers van stichting 112-Water staan 24/7 paraat om watersporters in nood te helpen.
Vanuit Sneek zijn wij met twee boten operationeel, en verspreid over heel Friesland zijn er meerdere steunpunten. Bijna dagelijks varen wij uit om hulp te bieden waar dat nodig is.
Soms gaat het om spoedgevallen waarbij elke seconde telt, maar vaker krijgen we oproepen voor minder dringende situaties, zoals technische problemen—denk aan een lege accu of motorpech. Wij doen altijd ons best om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen.
Voorkomen is beter dan genezen!
Tijdens onze inzetten zien wij vaak in welke technische staat schepen verkeren. Natuurlijk zorgt u ervoor dat uw boot er van buiten prachtig uitziet, maar hoe zit het onder de luiken? Dit wordt vaak over het hoofd gezien, totdat er iets misgaat.
Het is daarom verstandig om uw schip jaarlijks door een deskundige te laten controleren. Zo voorkomt u onverwachte problemen en gaat u veilig het water op.
Accuproblemen: een onderschat risico
Een van de meest voorkomende storingen is een probleem met de accu. Vaak horen wij:
"Ach, het is maar 12 volt, wat kan er gebeuren?"
Hoewel 12 volt op zichzelf onschuldig klinkt, kan een slecht onderhouden installatie gevaarlijke situaties opleveren. Kortsluiting in 12V- of 24V-systemen kan extreme hitte en vonken veroorzaken, met alle gevolgen van dien. Zorg er daarom voor dat uw elektrische installatie goed onderhouden en veilig is!
Veiligheid op het water begint bij een goed onderhouden schip!
Waar u zeker alert op moet zijn, zijn accu's die gaan ruiken. Zeg maar rustig stinken.
Een accu is een chemisch proces die normaliter onschuldig is.
Echter als er met een accu of de installatie iets mis is kan dit chemische proces de verkeerde kant op gaan.
De geur is zeer herkenbaar: rotte eieren.
Deze geur is soms zelfs tot buiten de boot te ruiken.
Mocht u dit aantreffen ga dan direct ventileren en schakel de walstroom uit.
Laat uw installatie zonder uitstel controleren en aanpassen door een deskundige.
(bron foto's: Asa Bootelectra)