Hulp nodig op het Friese water?

Bel: 0515 712030

Meteo Sneek: Temp.: 11,6 °C Regen: 2,6 mm Wind: 2 bfr SW Windchill: 10,3 °C (14:10 on 31 maart 2023)

Een verhitte thuiswedstrijd...

21:55 uur
4 mei 2019
't Ges Sneek
   P 1 (inci-04) Scheepsbrand Hendrik Bulthuisweg Sneek 025731 
   Reddingsboot Werdon-sar

 

Het is 4 mei 2019. De dodenherdenking is net geweest en op de basispost zitten we net aan een kopje koffie.
Het uitzicht is over onze eigen haven en over de haven van de overbuurman.
Alles ziet er rustig uit, maar dat zou niet zo heel lang meer duren...

Het is 21:55 uur als er een grote knal hoorbaar is en een vuurbal boven de schepen van de overbuurman zichtbaar is.
Wat er precies aan de hand is, is nog niet onbekend maar dat het flink mis is mag duidelijk zijn!
Direct wordt er via 112 contact opgenomen met de Meldkamer en worden alle schippers van de reddingsboot de Werdon opgeroepen.
Binnen enkele minuten is de bemanning op de boot en kan er uitgevaren worden.
Op snelheid zullen we niet komen; het is nog geen 200 meter varen.....

Terwijl de knal en de vuurbal veel onheil voorspellen kunnen wij ter plaatse niets vinden!
Alles ziet er rustig uit en geen schip met rookontwikkeling of kapotte ramen.
Eén van de bemanningsleden loopt over de haven en ziet een schip vol zwarte rook staan.
Dat kan niet missen, dit moet het schip zijn.
En dan te bedenken dat we er net gewoon voorbij gevaren waren! 

Op het zelfde moment komt de eerste bluswagen van de brandweer ter plaatse.
Terwijl wij live in contact staan met de Meldkamer overleggen we over de beste opstelplaats.
Het schip met de zwarte rook laat nu ook een beetje vuur zien en het is duidelijk: dit is het schip van de explosie.
Maar hoe kan het dan dat alle ramen nog heel zijn terwijl wij een grote vuurbal hebben gezien en er een explosie was? 

De brandweer, die vanaf de wal het schip kan aanvallen, rolt de slangen uit.
Maar omdat het schip rondom nog dicht is zal er een raam moeten sneuvelen.
Dan blijkt dat modern glas toch erg sterk te zijn. Met geen steen stuk te krijgen.
Het openbreken van de ingang van de boot lijkt de oplossing.

Ondertussen heeft de Werdon zich bovenwinds opgesteld en de motorpomp is gestart.
Dat is een pomp met een grote capaciteit die we meestal gebruiken om een schip leeg te pompen.
Het lijkt er nu op dat we een schip gaan volpompen met water.
De krachtige LED werklampen van de Werdon zetten het incident in het licht. 

  

Uiteraard heeft de brandweer de leiding en met de waterstraal stand-by wachten we op wat er komen gaat.
En dat er wat komt blijkt op het moment als het schip met vereende krachten wordt geopend: een explosie vind plaats en het schip staat in lichter laaie!
Er wordt niet getwijfeld en de motorpomp krijgt opdracht om op volle kracht te gaan draaien.
Nu wordt het schip zowel vanaf de wal als vanaf het water geblust.  
Met zoveel water moet de brand snel geblust zijn maar het tegendeel blijkt waar...

Het blijkt om een hybride schip te gaan.
Dat wil zeggen: een gecombineerde aandrijving van een dieselmotor en een elektromotor.
Voor die laatste motor zijn krachtige accu's nodig en wel van een type die erg veel stroom kunnen leveren.
En die accu's gaan het ons erg moeilijk maken.
Zolang er geblust wordt zijn de vlammen te bedwingen, wordt er gestopt dan laaien ze net zo hard weer op.
Conclusie: deze brand is niet te blussen!

In overleg wordt er besloten het schip te laten branden en door het vele blussen proberen het schip te laten zinken.
Een rare opdracht voor een reddingsboot: laat het schip zo snel mogelijk zinken....
En dan kom je er achter dat dit nog niet mee valt; als een schip moet zinken, dan wil ze niet.
Echter na 2 uur water blussen geeft het schip het op en zakt naar de bodem.
Het vuur is uit. Dachten we.

Samen met de brandweer leggen we nog een scherm aan in het water en is het tijd om terug te gaan naar de thuishaven.
Slechts 2 minuten varen.

2 Dagen later wordt het schip uit het water getild om afgevoerd te worden.
Dat het schip total-loss is lijkt wel duidelijk.
Op de wal maakt men het schip klaar voor transport; blijkt het schip ineens weer vlam te vatten!
Ongelofelijk, hoe is dit mogelijk.

Direct weer het water in en na een dikke week daar te hebben gelegen, bleek het vuur echt uit te zijn.

 

Wij werken samen met:

Vaarplezier

Je vaarbewijs halen met het hoogste slagingspercentage!

Meer info.

Rijkswaterstaat

...

Meer info.

Politie Fryslan

Waakzaam en dienstbaar

Meer info.

Vaarschool Aquaplanning

RYA in Nederland

Meer info.

Boot in Nood

vereniging van Nederlandse Nautische Hulpdiensten

Meer info.

Garmin

Marine navigatie apparatuur

Meer info.

Veiligheidsregio Fryslan

Werkt aan de veiligheid en gezondheid

Meer info.

RYA Vaarschool

RYA vaarschool

Meer info.

Brandweer Fryslan

...

Meer info.

Meldkamer Noord Nederland

Wij helpen helpen!

Meer info.

Veldman Yacht Service

Reparatie, onderhoud en verhuur.

Meer info.

Botenwacht

Pechhulp op het water

Meer info.

Reddingsbrigade Drachten

Reddingsbrigade Drachten

Meer info.

Prov. Fryslan

...

Meer info.

SAR Nederland

Help ons vermiste mensen op te sporen!

Meer info.

Contact gegevens:

Stichting 112-Water
regio Friesland

Adres: Zwolsmanweg 18 Sneek

Email: info@112-water.nl

Tel spoed: 0515 712030

Tel info:    0515 712033

KvK: 81490119

IBAN: NL31 RABO 0367 7913 90

 

P2000 meldingen Friesland

  • 13:59:16
    Ongeval/Wegvervoer/Letsel prio 1 Drachten Expert Drachten Noorderbuurt
  • 12:37:38
    P 1 BNN-03 BR woning (schoorsteen) Oude Koemarkt Sneek 025751 025793 020238 025633
  • 11:48:05
    P 2 BNN-03 Liftopsluiting Golflaan Heerenveen 026432

Truck

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet.

Storage

Vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis dolore te feugait.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper.